Paradox moderní doby

Proč nelze dělit nulou mi bylo vysvětleno až na vysoké škole. Do té doby jsem se ze strany kantorů musel s pokojit s argumentací „to prostě nejde„. Bylo to proto, že nevěděli, nebo protože to bylo nad rámec zaběhnutých osnov?

První známý spis, který považoval nulu za normální číslo publikoval Brahmagupta (598–668) významný Indický Matematik a astronom, který vyřešil řadu matematických, astronomických a geometrických problémů. Brahmaguptovi se ale nepodařilo vysvětlit dělení nulou, jeho definice vede k absurdním algebraickým závěrům.

Až ve 12. století, Bháskara II., rovněž významný Indický matematik a astronom, otec celosvětově používané „desítkové soustavy“ se pokusil problém vyřešit definováním . Tato definice dává určitý smysl, ale může vést k paradoxům, pokud se s ní nezachází opatrně. Například , což by při odstranění zlomků vycházelo 1=2 a to je nesmysl. Vysvětlení přináší až limity funkce, které paradox dělení nulou sice vysvětlují, ale neřeší.

Hudební výchova?

S obdobným paradoxem jsem se setkal při výuce hudební výchovy. Mladým uším, dychtícím po dynamice a šťavnatosti líbivé moderní hudby byla servírována klasika, reprodukovaná přes pidi repráčky přenosného magnetofonu, kde celkovou atmosféru poslechu podtrhovala katastrofická akustika prosklené školní třídy.

Až v dospělosti jsem se dopátral poznání, že kvalitně nahranou klasiku lze pomocí dobré aparatury a dobré akusticky vyvážené místnosti reprodukovat naprosto přirozeně, čistě s obrovským množstvím dynamiky a detailů. Posluchač se ocitá uprostřed koncertního sálu a prožívá nezapomenutelný příběh hudebního díla. Prožívá pocity jako je radost, smutek, překvapení, které autor do svého díla vložil.

Mají „kantoři“ vůbec právo pouštět dětem klasiku v hororovém podání, kde varhany zní jako přidušená fujara a bubny jako žbluňknutí kamínku do vody? Kolik potom už dospělých bude mít chuť si hororový zážitek zopakovat, a potom se ze strachem budit ze spaní?

Kino

má zcela jiný přístup k zábavě a relaxaci, kterou všichni hledáme a potřebujeme. V mém dětství byla obrazová kvalita kina a velikost promítacího plátna nesrovnatelná s naší televizí doma. Kino bylo relax a cesta za zážitkem.

Moderní doba kromě 4k televizoru do každé domácnosti přinesla také počítač a monitor téměř do každého oboru pracovní činnosti. Architekti, grafici, nebo programátoři mívají monitory dva až tři, aby ještě více zefektivnili a zrychlili svou práci.

Máme po příchodu z práce domů chuť a potřebu sledovat seriál „Tak jde čas“, nebo raději bychom chtěli zavřít oči a dopřát našemu druhému nejvyvinutějšímu smyslu žázitek ve formě kvalitně podané hudby? Řada lidí necítí potřebu si zopakovat hororové vzpomínky na klasickou hudbu ze školních lavic. Není se čemu divit, paradox hudební výchovy (myšleno na základních školách) i dnes zůstává paradoxem.

S rozvojem obrazových technologií dochází také k rozvoji v audio průmyslu. Obrazové technologie jsou tlačeny ke stále většímu rozlišení a lepším parametrům. 1K, 2K, 4K, nastupuje 8K, až by se mohlo zdát, že snad lepší rozlišení už ani nepotřebujeme, nebo nejsme schopni lidským okem rozlišit.

Relaxace kvalitním podáním hudby

Domácí HI-FI nebo dnes moderněji High-End audio také zaznamenává nastupující trend. Není to kupodivu honba za výkony zesilovačů 200W, 400W, 800W, ale je to změna vnímání hudby, u které dáváme přednost technické kvalitě nahrávky a potom maximálnímu podání prostoru a detailů namísto ohlušujících výkonů. Moderní hornové reproduktorové soustavy jsou vybaveny pouze jedním vysoce citlivým měničem, který využívá moderní technologie neodymových magnetů a důmyslných konstrukčních řešení. Jejich posláním není ozvučit fotbalový stadion, ale čistý přednes plný prostory a těch nejjemnějších detailů.

Omezuje se dnes kvalitní poslech hudby pouze na hrstku „Audiofilů“?

Dalším paradoxem moderní doby je řadu let diskutovaný problém komprese dynamiky. Chtějí to samotní autoři skladeb a interpreti, producenti a nahrávací studia, nebo snad my koncoví posluchači? Více zde.



Facebook
Twitter
Pinterest
Pinterest
LinkedIn

zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Blen%C3%AD_nulou

Válka dynamického rozsahu